Analiza strony – Google Analytics dla mniej zaawansowanych

Analiza strony

Google Analytics to bezpłatne narzędzie Google, które pozwala na dokładną analizę ruchu na stronie. Do czego jest to potrzebne? Dzięki GA możemy sprawdzać ile użytkowników nas odwiedziło, ile średnio czasu spędziło na naszej stronie oraz jaki jest współczynnik odrzuceń (o tym napiszę za chwilę). Analiza strony, a właściwie ruchu na niej jest bardzo ważna, dzięki niej możemy wiedzieć, które treści są interesujące dla odbiorcy, z jakich miast oraz w jakim wieku są nasi użytkownicy oraz z jakich witryn czy portali społecznościowych do nas przychodzą.

Jak sprawdzić ruch w Google Analyticsie?

Należy zalogować się na swoje konto (jak założyć konto opisywałam TUTAJ), a następnie wybrać interesującą nas witrynę, i zaznaczyć opcję „wszystkie dane witryny”.

Następnie będziemy posługiwać się panelem, który znajduje się z lewej strony. Ponieważ trik reklamowy jest nowym blogiem posłużę się inną moją stroną, która ma już ruch, dzięki czemu analiza będzie możliwa. Teraz pokaże Wam, jak sprawdzić z jakich źródeł wchodzą czytelnicy waszej witryny. Z lewej strony klikamy w „pozyskanie” i „kanały”.

Po wybraniu tych opcji Waszym oczom ukaże się wykres. Należy ustawić zakres dat. Może to być konkretny dzień, cały miesiąc lub szerszy zakres. Możemy oglądać dane w rozbiciu dziennym, tygodniowym lub miesięcznym. Opcję tą również zmieniamy po prawej stronie – nieco poniżej, ale jeszcze nad wykresem. Pamiętajcie, że dane pokazują się od momentu poprawnego zaimplementowania Google Analytics na Waszej stronie, a nie od momentu powstania strony. Google Analytics nie pokazuje danych historycznych w tym przypadku.

Pod wykresem znajdują się takie dane jak:

  • Sesje – Można to w przybliżeniu traktować jako wejście na Twoją stronę, ale należy pamiętać, że jeden użytkownik może mieć wiele sesji. Sesje te mogą mieć miejsce w tym samym dniu bądź w ciągu kilku dni, tygodni lub miesięcy. Od razu po zakończeniu jednej sesji może nastąpić kolejna. Istnieją dwa sposoby zakończenia sesji: Wygaśnięcie po określonym czasie (w tym na koniec dnia) – po 30 minutach nieaktywności lub o północy. Jeśli użytkownik wejdzie z dwóch różnych przeglądarek, albo z innych urządzeń system zarejestruje kilka sesji (w zależności od ilości wejść przez tego użytkownika).
  • % nowych sesji – to % użytkowników, którzy weszli na Twoją stronę po raz pierwszy w danym okresie czasu.
  • Nowi użytkownicy – to ilość nowych użytkowników, którzy weszli na Twoją stronę po raz pierwszy w danym okresie czasu
  • Współczynnik odrzuceń – to % sesji, które nie zakończyły się przejściem na kolejną podstronę. Przykładowo na Twoją witrynę odwiedziło 100 osób, 20 z nich przeszło na kolejną zakładkę, wówczas współczynnik odrzuceń będzie wynosił 80%.
  • Strony/sesja – jest to ilość stron, które użytkownicy średnio odwiedzili podczas jednej sesji. Należy pamiętać, że jest to średnia, dlatego wartości mogą być ułamkowe.
  • Śr. czas trwania sesji – to czas, w którym użytkownicy średnio przebywali na Twoje stronie. Tutaj trzeba zwrócić uwagę, że jeśli ktoś nie wszedł na kolejną podzakładkę, czas przebywania na stronie będzie wynosił 0, mimo że odwiedzający spędził np. na stronie głównej 20 minut.
  • Współczynnik konwersji – dotyczy tylko kont z ustawionymi celami. Celem może być wypełnienie formularza, ściągnięcie PDF’a, przejście na określoną podstronę lub wybrany czas na stronie np. 5 minut.

Po lewej stronie widnieją dane, które wskazują skąd pochodzi ruch.

  • Organic Serch – wyszukania organiczne, czyli ktoś wyszukiwał daną frazę związaną z Waszą stroną, np. w przypadku tego wpisu może to być „analiza strony”, natrafił na Waszą witrynę lub wpis na blogu i kliknął.
  • Direct – czyli wejścia bezpośrednie, to są wszystkie wejścia wpisane z ręki np. ktoś bezpośrednio wpisywał Waszą stronę, np. www.tirkmarketingowy.pl
  • Social – to ruch z kanałów Social Media, np. wkleiliście link w posta na Facebooku, Twitterze czy Instagramie i stamtąd ktoś przeszedł na Waszą witrynę.
  • Referal – to są odesłania, czyli przejścia na Waszą stronę z innych portali internetowych, np. zamieszczacie artykuł z linkiem na Onecie i ktoś w ten link klika i trafia do Was.

Mogą się tutaj znaleźć także takie kategorie jak Search, Display (przypisywane do kampanii AdWordsowych) oraz Other (w których znajduje się ruch niezyidentyfikowany przez Google).

Jak sprawdzić popularność wpisów lub zakładek?

Popularność wpisów i zakładek sprawdzicie klikając w panelu po lewej stronie w Zachowanie oraz Wszystkie Strony.

Tam będziecie mieli widok na popularność Waszych stron według podobnego schematu, który opisywałam powyżej. Z tym, że zamiast sesji są odsłony oraz unikalne odsłony, czyli ile razy zakładka lub wpis zostały ponownie odświeżone. Unikalne odsłony oznaczają ile razy dana zakładka lub wpis były wywołane przez jednego unikalnego użytkownika. Symbol „/” oznacza stronę główną i zazwyczaj jest najczęściej odwiedzany. W moim przypadku akurat tak nie  jest, ponieważ jeden wpis był popularniejszy niż strona główna.

Jak sprawdzić skąd pochodzą użytkownicy naszej strony?

Klikając w panelu po lewej stronie w zakładkę Odbiorcy możecie dowiedzieć się z jakiego miasta i kraju są Wasi użytkownicy, z jakiej przeglądarki korzystają najczęściej oraz z jakiego urządzenia. Te informacje mogą się przydać, np. przy podjęciu decyzji czy potrzebna jest Wam wersja responsywna strony, czyli taka, która dopasowuje się przy wyświetlaniu do urządzeń moblilnych, np. smatfonów czy tabletów.  Jeśli chodzi o miasta należy pamiętać, że jest to badanie niedokładne, ponieważ jest wykonywane na podstawie IP. Wiele IP jest z Warszawy ze względu na to, że stamtąd są dostawcy Internetu stacjonarnego. Te dane mogą być zatem zaburzone.

Napiszcie w komentarzach czy wpis był dla Was przydatny. 

6 thoughts on “Analiza strony – Google Analytics dla mniej zaawansowanych

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *